• Kim Coenen

Het emotie effect – Greg Hoffman

Als grafisch vormgever en tekstschrijver was ik gelijk nieuwsgierig toen ik dit veelbelovende boek aangekondigd bij HarperCollins zag. Ik kreeg de kans het boek te lezen en recenseren. Dank je wel.

Nederlands | Paperback | 9789402711165 | Druk: 1 | 16 november 2022 | 304 pagina's Uitgeverij HarperCollins | Prijs €22,99


Voor het lezen:

Als grafisch vormgever en tekstschrijver was ik gelijk nieuwsgierig toen ik dit veelbelovende boek aangekondigd bij HarperCollins zag. Ik vind het altijd enorm leerzaam en inspirerend om dit soort boeken te lezen en zo mijn eigen creatieve vaardigheden hiermee uit te breiden en inspiratie op te doen. Een verhaal van dé voormalige CMO van Nike roept bij mij gelijk enorm hoge verwachtingen en veel nieuwsgierigheid op. Wat zijn zijn creatieve leiderschapslessen en wat kan ik hier persoonlijk van leren?

 

Het verhaal:

Creativiteit kun je leren: marketinglessen uit een leven bij Nike. Veel mensen denken dat creativiteit een talent voor enkele is, maar met de nodige kennis en handvatten en oefening laat Greg Hoffman in Het emotie-effect ons zien dat door het creëren van emotie elk mens creatiever kan worden. Hij was als CMO (chief marketing officer) verantwoordelijk voor het opzetten van de meest iconische campagnes die het bedrijf/merk Nike gekend heeft, zoals Cristiano Ronaldo, Serena Williams, de Olympische Spelen en het WK. Aan de hand van een persoonlijk verhaal en door sterke emotionele banden te creëren het merk op de kaart wist te zetten.


Het emotie-effect viert vindingrijkheid en bewijst dat creativiteit een vaardigheid is die iedereen kan leren.

 

Mijn ervaring:

Vanaf het begin weet Greg Hoffman je op persoonlijke wijze mee zijn verhaal in te trekken. Hij weet heel persoonlijk, open en krachtig zijn eigen persoonlijke verhaal te vertellen en daarbij eveneens zijn lessen, kennis en handvatten die hij in de loop van de jaren bij Nike opdeed uit de doeken te doen.


Zijn verhaal kent een redelijk chronologische opbouw van zijn begintijd (stagetijd) bij Nike doorgroeiend door de jaren heen tot zijn laatste functie CMO (chief marketing officer) bij Nike.

Aangezien hij het verhaal vanuit zijn eigen persoonlijke beleving vertelt en daarbij zich open, eerlijk en kwetsbaar opstelt kan je als lezer gemakkelijk helemaal in zijn verhaal opgaan. Hij vertelt in verschillende hoofdstukken belangrijke iconische gebeurtenissen en creatieve ontwikkelingen die hij in zijn loopbaan bij Nike doormaakte en de lessen en kennis die hij hieruit haalde.

Aan het einde van ieder hoofdstuk volgt een opsomming van de belangrijkste lessen en punten die uit zijn verhaal in dat hoofdstuk naar voren zijn gekomen.

Dit is erg prettig, omdat het boek hierdoor ook gelijk een handig naslagwerk wordt, waarin je punten terug kan zoeken.


Het is enorm inspirerend en prikkelend hoe hij de creatieve marketingplannen van Nike door de loop van de jaren uit de doeken doet. Het enige wat ik jammer genoeg hierbij mis is het beeld. Het boek is helaas enkel tekst en het is jammer dat er geen katern met foto's van de projecten is bijgevoegd, waardoor het verhaal nog levendiger zou worden.


Het is een persoonlijk, creatief en enorm inspirerend verhaal dat Greg Hoffman weet te brengen. Hij heeft me veel weten te leren, maar daarnaast ook een enorme inspiratie en creativiteit boost met zijn enthousiasme weten te geven. Wel zou een fotokatern van de projecten een goede toevoeging zijn, die voor mijn gevoel een beetje ontbreekt. Ondanks dat is het nog altijd een enorm leuk en goed boek en absoluut voor iedereen die geïnteresseerd is in reclame, creativiteit en marketing een absolute aanrader.

Mijn waardering: ❤️❤️❤️❤️




3 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven